PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

W pracowni gospodarstwa domowego uczestnicy uczą się podstawowych wiadomości związanych z pracą w kuchni, poznają tajniki sztuki kulinarnej. Wśród czynności, które wykonują uczestnicy pod okiem instruktora wymienić można: gotowanie, smażenie, pieczenie oraz inne czynności manualne związane z przygotowaniem różnych potraw.
Podstawową zasadą w pracowni gospodarstwa domowego jest przestrzeganie zasad BHP oraz zasad higieny żywienia. Uczestnicy oprócz przygotowywania prostych posiłków, deserów, ciast, ciasteczek, dań obiadowych, sosów czy sałatek podejmują próby samodzielnego przygotowania potraw trudniejszych, a nawet zagranicznych.
Oprócz czynność czysto praktycznych, podejmowane są próby budowania wiedzy teoretycznej związanej z tworzeniem jadłospisu, obsługi sprzętu AGD, czy tworzeniu listy zakupów.

Każdy z uczestników w pracowni traktowany jest wyjątkowo i indywidualnie. Wykonywanie zadania odbywa się drogą współdziałania i współpracy każdego z każdym. Oprócz gotowania każdy uczestnik uczy się estetycznie nakrywać do stołu oraz posprzątać i pozmywać po każdym posiłku. Zajmujemy się także czynnościami niezbędnymi do dobrego prowadzenia domu, takimi jak: pranie czy prasowanie.

Bardzo duży nacisk w pracowni gosp. domowego kładziony jest na czynny udział w konkursach, imprezach okolicznościowych, jak również na wyrabianie właściwego stosunku do obowiązków, nauczanie pomocy kolegom w grupie. Każdy uczestnik w tej pracowni uczy się ponosić odpowiedzialność za konkretne zadania i ich wykonanie.

Pracownia gosp. domowego opiekuje się również działką ogrodniczą, na której uprawia warzywa i owoce, a później wykorzystuje wszystkie plony robiąc zaprawy, soki i kompoty.
Instruktor pracowni zwraca szczególną uwagę na samodzielność każdego uczestnika. Osoby, które przejdą przez pracownie gospodarstwa domowego umieją przygotować prosty posiłek, posprzątać po nim oraz zachować się odpowiednio w przypadku, gdy jest taka konieczność.
Praca w pracowni gospodarstwa domowego to czysta przyjemność dla każdego, kto w niej jest!

PRACOWNIA KOMPUTEROWA

Pracownia komputerowa wyposażona jest w 5 komputerów, drukarkę laserową i atramentową, bindownicę, laminarkę, wycinarkę i skaner. Korzystamy także z aparatu fotograficznego. Uczestnicy w tej pracowni uczą się podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.

W naszej pracowni

  • wykonujemy

-kalendarze
-zaproszenia na różne okazje
-wizytówki
-dyplomy
-kartki okolicznościowe
-broszury informacyjne
-plakaty

  • bindujemy i laminujemy dokumenty
  • skanujemy i drukujemy różnego rodzaju pism

Najważniejsze aby każdy będący w naszej pracowni czuł się potrzebny i dowartościowany. Każde nawet najprostsze zadanie dobrze wykonane daje jeszcze większą wiarę we własne siły i możliwości. Satysfakcja z efektu pracy mobilizuje, staje się motorem do dalszej nauki.

Praca z komputerem wpływa na poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, sprawności manualnej oraz logicznego myślenia.

Dzięki zajęciom w pracowni wzmaga się świadomość motywów własnych działań i zachowań, jak również uaktywnia się ekspresja samego siebie i spontaniczności.

Do głównych zadań w naszej pracowni należy:

  • obsługa urządzeń znajdujących się w pracowni ( laminarka, bindownica, drukarka, skaner, ksero, aparat fotograficzny),
  • malowanie i przeróbka obrazów w programie Paint,
  • malowanie różnymi technikami w programie Artweaver,
  • edycja i formatowanie tekstu w programie Microsoft Word,
  • przegrywanie zdjęć, piosenek, filmów na płyty CD i DVD w programie Nero,
  • kopiowanie płyt CD i DVD w programie Nero,
  • zakładanie swojej poczty elektronicznej ( korzystanie z niej) na wybranym portalu,
  • tworzenie wykresów i tabelek w programie Microsoft Word i Excel,
  • przepisywanie pism na potrzeby WTZ, pisanie sprawozdań z wycieczek, redagowanie gazetki warsztatowej,
  • projektowanie wizytówek, kalendarzy, dyplomów, zaproszeń, ulotek, plakatów w programie Publisher i Photoshop,
  • przeglądanie, edycja i obróbka zdjęć w programie Picture Manager,
  • tworzenie prezentacji zdjęciowo-tekstowej w programie Power Point,
  • tworzenie prezentacji filmowej za pomocą programu Windows Movie Maker,
  • przerabianie plików muzycznych oraz plików filmowych w programie FreeMaker Video Converter,
  • przerabianie plików muzycznych w programie Virtual DJ.
  • robienie (obsługa) zdjęć aparatem cyfrowym Kodak, zgrywanie dokumentów na dysk twardy komputera za pomocą urządzenia USB,
  • dodawanie krótkich informacji oraz zdjęć na naszą stronę internetową za pomocą programu Total Commander,
  • nagrywanie własnych głosów i dźwięków na dysk komputera za pomocą rejestratora głosu,
  • praca w programie Photoshop ( grafika tekstowa, komputerowa ),
  • zgrywanie dokumentów z kamery, telefonu na dysk komputera,
  • programy i gry edukacyjne (klik uczy czytać, krzyżówki dla zerówki, moje pierwsze literki, wygibajtuś, hugo, dyslektyk, ćwiczenia logiczno – pamięciowe, na logiczne myślenie, matematyka, karaoke),
  • konkursy, zabawy, quizy, testy sprawdzające wiedzę,
  • rozwiązywanie diagramów graficznych, krzyżówek, rebusów, układanie puzzli,
  • trening ekonomiczny – kupowanie różnych artykułów spożywczych, papierniczych, przeliczanie pieniędzy, znajomość nominałów pieniężnych,
  • uspołecznianie – wyjście na pocztę, do banku, wyjazdy na zawody, wycieczki, odpowiednie zachowanie się w miejscach publicznych.

Oprócz nauki i pracy podopieczni mają możliwość grania w różnego rodzaju gry edukacyjne, oglądania filmów oraz słuchania swojej ulubionej muzyki. Organizowane są także konkursy i zabawy, które mają na celu integrację i wzmocnienie naszej grupy.

PRACOWNIA KRAWIECKO-DZIEWIARSKA

W pracowni krawiecko- dziewiarskiej głównymi celami są:

-rozwijanie sprawności manualnej, precyzji ruchów
-kształtowanie koordynacji „wzrokowo- ruchowej’’
-rozwijanie zdolności poznawczych i intelektualnych,
-wpływ na sprawność psychomotoryczną

Każdy uczestnik na początku terapii w pracowni musi poznać podstawowe zasady dotyczące technik szycia ręcznego oraz szycia maszynowego. Ponadto podopieczni nabywają umiejętności przydatne w codziennym funkcjonowaniu np. prasowanie, przyszywanie guzików, cerowanie lub łatanie dziur.

W ramach szycia ręcznego uczestnicy mogą rozwinąć lub nabyć takie umiejętności jak haftowanie z wykorzystywaniem różnych ściegów ozdobnych. Wytwory, którymi możemy się poszczycić to: obrazki haftowane ściegiem krzyżykowym, serwety haftowane ściegiem richelieu, satynowym lub wodnym. Ciekawa też jest praca z włóczką. Każdy uczestnik, w miarę możliwości manualnych może wykonywać różne przedmioty użytkowe i dekoracyjne z wykorzystaniem różnych narzędzi i przedmiotów pomocniczych np. szydełko lub druty. I tak z kolorowej włóczki powstają łapki kuchenne, maskotki i pacynki.

W pracowni krawiecko-dziewiarskiej jak sama nazwa wskazuje uczymy się też technik krawieckich. Każdy uczestnik zaczyna naukę od poznania maszyny elektrycznej, podstawowych technik zasad BHP przy maszynie a dopiero później możemy wykonywać przeróżne wyroby. Najczęściej wykonujemy: łapki kuchenne, poduszki, torby, ozdobne fartuszki. Ciekawe wyroby wykonujemy też z wykorzystaniem patchworków lub aplikacji np.: serwety ozdoby świąteczne, obrazy, zakładki do książek. Często wykonujemy czynności usługowe takie jak wszycie zamka, skrócenie spodni lub rękawów, zszycie dziur.

W naszej pracowni jest bardzo wesoło, panuje tu przyjemna atmosfera. Słuchamy swoich ulubionych płyt, pomagamy sobie nawzajem. Każdy się tu dobrze czuje.

PRACOWNIA PLASTYCZNA

Pracownia plastyczna w naszych WTZ- ach daje szeroki wachlarz możliwości wyrazu artystycznego. Każdy uczestnik zajęć może pracować w technice plastycznej takiej jaka mu odpowiada… i tak nasi podopieczni mają możliwość malowania farbami, wyklejania obrazków kolorową włóczką , skrawkami papieru kolorowego, rysowania i szkicowania, modelowanie w glinie, malowania na szkle, ceramice i jedwabiu oraz wykonywanie prac technikami łączonymi.

Zajęcia w pracowni plastycznej mają nie tylko za zadanie kształtowanie i rozwijanie uzdolnień artystycznych, ale także dają wyraz spontanicznej twórczości.

Pracownia plastyczna jest także miejscem gdzie można w pełni wyrazić swoje odczucia, gdzie można w sposób alternatywny pokazać to, co w człowieku jest najgłębszego, ujawnić jego indywidualność, odkryć potencjał twórczy, wyrazić swoje uczucie, niepokoje, radości i smutki. 

PRACOWNIA STOLARSKA

W pracowni stolarskiej poznajemy różne techniki prac w drewnie. Z desek i listewek powstają różnej wielkości skrzynki, półki i doniczki. Robimy też karmniki i budki lęgowe dla ptaków. Wyrzynarką ze sklejki wycinamy różne figurki, które malujemy farbami lub lakierujemy. Powstają ciekawe zawieszki na sprężynkach, ozdoby świąteczne, Bożonarodzeniowe i Wielkanocne, świeczniki, skarbonki itp. Posiadamy też wypalarkę, za pomocą, której powstają ładne i niepowtarzalne obrazki na sklejce. Niektórzy uczestnicy próbują swych sił w rzeźbiarstwie i z kloców drewna powstają ciekawe rzeźby.

PRACOWNIA TKACKA

Pracownia tkacka jest miejscem gdzie powstają gobeliny, kilimy, dywaniki, wszelkiego rodzaju makatki oraz przepiękne koszyki, osłonki, szkatułki. Utkane przez uczestników gobeliny są specyficznymi obrazami powstałymi z różnokolorowych włóczek. Do powstania tych prac używamy małe krosna, na które naciągamy tkaninę o odpowiedniej strukturze, a później za pomocą specjalnej igły uczestnicy tkają swoje prace. Część z nich powstaje przy wykorzystaniu ram z naciągniętą osnową, na której mocowana jest włóczka splotem dywanowym. Oprócz zajęć tkackich uczestnicy wykonują również makramy ze sznurka sizalowego.

Tworzą piękne koszyki, osłonki, podstawki z rafii i sznurka sizalowego. Podczas wykonywania prac uczestnicy uczą się precyzji, skupienia, łączenia kolorów. Poprawiają koordynację oko-ręka, oraz rozwijają uczucie potrzeby pracy. Każdorazowo temat, technika oraz rozmiar pracy jest uzgadniana indywidualnie z każdym uczestnikiem. Wszelkie robótki są doskonałym ćwiczeniem rąk, rozwijają zdolności manualne, precyzję ruchów.
Każda praca wykonana własnoręcznie jest zawsze dumą każdego uczestnika.

REHABILITACJA

Wszyscy uczestnicy WTZ są objęci rehabilitacją ruchową- każdy z nich jest usprawniany według indywidualnego programu, ułożonego zgodnie z zaleceniami i wskazaniami lekarskimi. Kilka osób bierze udział w indywidualnych zajęciach korekcyjnych a wszyscy w grupowych. Rehabilitacja ruchowa osób niepełnosprawnych intelektualnie wzmacnia wszechstronny rozwój takiej osoby poprzez stymulację funkcji fizycznych. Jedynie systematycznie prowadzone ćwiczenia zapobiegają pogłębianiu się już istniejących ograniczeń ruchowych (co jest głównym celem), usprawniają i rozwijają aktywność fizyczną, statykę ciała i korygują wady postawy.

Oprócz bogato wyposażonej w sprzęty salki mamy do dyspozycji boisko lekkoatletyczne, korty tenisowe, ogródek jordanowski, pobliskie tereny leśne, park. By urozmaicić zajęcia korzystamy z licznych przyborów ( laseczki, piłki rehabilitacyjne, taśmy oporowe, ekspandery, ciężarki, jeżyki) i sprzętów (fitness i siłowych). Dzięki różnorodnym formom prowadzenia zajęć osiąganie założonych celów jest możliwe w sposób niejednostajny i urozmaicony: jest to trening korekcyjny, trening wytrzymałościowo-siłowy, zajęcia relaksacyjne, program rozwoju ruchowego i aktywizacji układu nerwowego metodą Dennisona, ćwiczenia metodą Ruchu Rozwijającego W.Shelborne, kinezjologia, gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe.
Przez kilka miesięcy w roku wyjeżdżamy raz w tygodniu na pobliską pływalnię w Lesznie, gdzie oprócz zabaw na zjeżdżalni i relaksu w jaccuzi oswajamy się z wodą na płytkim torze, ćwiczymy tam i uczymy się elementarnego pływania. W miarę możliwości jeździmy także na kręgielnię.