W pracowni gospodarstwa domowego uczestnicy uczą się podstawowych wiadomości związanych z pracą w kuchni, poznają tajniki sztuki kulinarnej. Wśród czynności, które wykonują uczestnicy pod okiem instruktora wymienić można: gotowanie, smażenie, pieczenie oraz inne czynności manualne związane z przygotowaniem różnych potraw.
Podstawową zasadą w pracowni gospodarstwa domowego jest przestrzeganie zasad BHP oraz zasad higieny żywienia. Uczestnicy oprócz przygotowywania prostych posiłków, deserów, ciast, ciasteczek, dań obiadowych, sosów czy sałatek podejmują próby samodzielnego przygotowania potraw trudniejszych, a nawet zagranicznych.
Oprócz czynność czysto praktycznych, podejmowane są próby budowania wiedzy teoretycznej związanej z tworzeniem jadłospisu, obsługi sprzętu AGD, czy tworzeniu listy zakupów.
Każdy z uczestników w pracowni traktowany jest wyjątkowo i indywidualnie. Wykonywanie zadania odbywa się drogą współdziałania i współpracy każdego z każdym. Oprócz gotowania każdy uczestnik uczy się estetycznie nakrywać do stołu oraz posprzątać i pozmywać po każdym posiłku. Zajmujemy się także czynnościami niezbędnymi do dobrego prowadzenia domu, takimi jak: pranie czy prasowanie.
Bardzo duży nacisk w pracowni gosp. domowego kładziony jest na czynny udział w konkursach, imprezach okolicznościowych, jak również na wyrabianie właściwego stosunku do obowiązków, nauczanie pomocy kolegom w grupie. Każdy uczestnik w tej pracowni uczy się ponosić odpowiedzialność za konkretne zadania i ich wykonanie.
Pracownia gosp. domowego opiekuje się również działką ogrodniczą, na której uprawia warzywa i owoce, a później wykorzystuje wszystkie plony robiąc zaprawy, soki i kompoty.
Instruktor pracowni zwraca szczególną uwagę na samodzielność każdego uczestnika. Osoby, które przejdą przez pracownie gospodarstwa domowego umieją przygotować prosty posiłek, posprzątać po nim oraz zachować się odpowiednio w przypadku, gdy jest taka konieczność.
Praca w pracowni gospodarstwa domowego to czysta przyjemność dla każdego, kto w niej jest!
Pracownia komputerowa wyposażona jest w 5 komputerów, drukarkę laserową i atramentową, bindownicę, laminarkę, wycinarkę i skaner. Korzystamy także z aparatu fotograficznego. Uczestnicy w tej pracowni uczą się podstawowych zasad posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
W naszej pracowni
-kalendarze
-zaproszenia na różne okazje
-wizytówki
-dyplomy
-kartki okolicznościowe
-broszury informacyjne
-plakaty
Najważniejsze aby każdy będący w naszej pracowni czuł się potrzebny i dowartościowany. Każde nawet najprostsze zadanie dobrze wykonane daje jeszcze większą wiarę we własne siły i możliwości. Satysfakcja z efektu pracy mobilizuje, staje się motorem do dalszej nauki.
Praca z komputerem wpływa na poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej, analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, sprawności manualnej oraz logicznego myślenia.
Dzięki zajęciom w pracowni wzmaga się świadomość motywów własnych działań i zachowań, jak również uaktywnia się ekspresja samego siebie i spontaniczności.
Do głównych zadań w naszej pracowni należy:
Oprócz nauki i pracy podopieczni mają możliwość grania w różnego rodzaju gry edukacyjne, oglądania filmów oraz słuchania swojej ulubionej muzyki. Organizowane są także konkursy i zabawy, które mają na celu integrację i wzmocnienie naszej grupy.
W pracowni krawiecko- dziewiarskiej głównymi celami są:
-rozwijanie sprawności manualnej, precyzji ruchów
-kształtowanie koordynacji „wzrokowo- ruchowej’’
-rozwijanie zdolności poznawczych i intelektualnych,
-wpływ na sprawność psychomotoryczną
Każdy uczestnik na początku terapii w pracowni musi poznać podstawowe zasady dotyczące technik szycia ręcznego oraz szycia maszynowego. Ponadto podopieczni nabywają umiejętności przydatne w codziennym funkcjonowaniu np. prasowanie, przyszywanie guzików, cerowanie lub łatanie dziur.
W ramach szycia ręcznego uczestnicy mogą rozwinąć lub nabyć takie umiejętności jak haftowanie z wykorzystywaniem różnych ściegów ozdobnych. Wytwory, którymi możemy się poszczycić to: obrazki haftowane ściegiem krzyżykowym, serwety haftowane ściegiem richelieu, satynowym lub wodnym. Ciekawa też jest praca z włóczką. Każdy uczestnik, w miarę możliwości manualnych może wykonywać różne przedmioty użytkowe i dekoracyjne z wykorzystaniem różnych narzędzi i przedmiotów pomocniczych np. szydełko lub druty. I tak z kolorowej włóczki powstają łapki kuchenne, maskotki i pacynki.
W pracowni krawiecko-dziewiarskiej jak sama nazwa wskazuje uczymy się też technik krawieckich. Każdy uczestnik zaczyna naukę od poznania maszyny elektrycznej, podstawowych technik zasad BHP przy maszynie a dopiero później możemy wykonywać przeróżne wyroby. Najczęściej wykonujemy: łapki kuchenne, poduszki, torby, ozdobne fartuszki. Ciekawe wyroby wykonujemy też z wykorzystaniem patchworków lub aplikacji np.: serwety ozdoby świąteczne, obrazy, zakładki do książek. Często wykonujemy czynności usługowe takie jak wszycie zamka, skrócenie spodni lub rękawów, zszycie dziur.
W naszej pracowni jest bardzo wesoło, panuje tu przyjemna atmosfera. Słuchamy swoich ulubionych płyt, pomagamy sobie nawzajem. Każdy się tu dobrze czuje.
Pracownia plastyczna w naszych WTZ- ach daje szeroki wachlarz możliwości wyrazu artystycznego. Każdy uczestnik zajęć może pracować w technice plastycznej takiej jaka mu odpowiada… i tak nasi podopieczni mają możliwość malowania farbami, wyklejania obrazków kolorową włóczką , skrawkami papieru kolorowego, rysowania i szkicowania, modelowanie w glinie, malowania na szkle, ceramice i jedwabiu oraz wykonywanie prac technikami łączonymi.
Zajęcia w pracowni plastycznej mają nie tylko za zadanie kształtowanie i rozwijanie uzdolnień artystycznych, ale także dają wyraz spontanicznej twórczości.
Pracownia plastyczna jest także miejscem gdzie można w pełni wyrazić swoje odczucia, gdzie można w sposób alternatywny pokazać to, co w człowieku jest najgłębszego, ujawnić jego indywidualność, odkryć potencjał twórczy, wyrazić swoje uczucie, niepokoje, radości i smutki.
W pracowni stolarskiej poznajemy różne techniki prac w drewnie. Z desek i listewek powstają różnej wielkości skrzynki, półki i doniczki. Robimy też karmniki i budki lęgowe dla ptaków. Wyrzynarką ze sklejki wycinamy różne figurki, które malujemy farbami lub lakierujemy. Powstają ciekawe zawieszki na sprężynkach, ozdoby świąteczne, Bożonarodzeniowe i Wielkanocne, świeczniki, skarbonki itp. Posiadamy też wypalarkę, za pomocą, której powstają ładne i niepowtarzalne obrazki na sklejce. Niektórzy uczestnicy próbują swych sił w rzeźbiarstwie i z kloców drewna powstają ciekawe rzeźby.
Pracownia tkacka jest miejscem gdzie powstają gobeliny, kilimy, dywaniki, wszelkiego rodzaju makatki oraz przepiękne koszyki, osłonki, szkatułki. Utkane przez uczestników gobeliny są specyficznymi obrazami powstałymi z różnokolorowych włóczek. Do powstania tych prac używamy małe krosna, na które naciągamy tkaninę o odpowiedniej strukturze, a później za pomocą specjalnej igły uczestnicy tkają swoje prace. Część z nich powstaje przy wykorzystaniu ram z naciągniętą osnową, na której mocowana jest włóczka splotem dywanowym. Oprócz zajęć tkackich uczestnicy wykonują również makramy ze sznurka sizalowego.
Tworzą piękne koszyki, osłonki, podstawki z rafii i sznurka sizalowego. Podczas wykonywania prac uczestnicy uczą się precyzji, skupienia, łączenia kolorów. Poprawiają koordynację oko-ręka, oraz rozwijają uczucie potrzeby pracy. Każdorazowo temat, technika oraz rozmiar pracy jest uzgadniana indywidualnie z każdym uczestnikiem. Wszelkie robótki są doskonałym ćwiczeniem rąk, rozwijają zdolności manualne, precyzję ruchów.
Każda praca wykonana własnoręcznie jest zawsze dumą każdego uczestnika.
Wszyscy uczestnicy WTZ są objęci rehabilitacją ruchową- każdy z nich jest usprawniany według indywidualnego programu, ułożonego zgodnie z zaleceniami i wskazaniami lekarskimi. Kilka osób bierze udział w indywidualnych zajęciach korekcyjnych a wszyscy w grupowych. Rehabilitacja ruchowa osób niepełnosprawnych intelektualnie wzmacnia wszechstronny rozwój takiej osoby poprzez stymulację funkcji fizycznych. Jedynie systematycznie prowadzone ćwiczenia zapobiegają pogłębianiu się już istniejących ograniczeń ruchowych (co jest głównym celem), usprawniają i rozwijają aktywność fizyczną, statykę ciała i korygują wady postawy.
Oprócz bogato wyposażonej w sprzęty salki mamy do dyspozycji boisko lekkoatletyczne, korty tenisowe, ogródek jordanowski, pobliskie tereny leśne, park. By urozmaicić zajęcia korzystamy z licznych przyborów ( laseczki, piłki rehabilitacyjne, taśmy oporowe, ekspandery, ciężarki, jeżyki) i sprzętów (fitness i siłowych). Dzięki różnorodnym formom prowadzenia zajęć osiąganie założonych celów jest możliwe w sposób niejednostajny i urozmaicony: jest to trening korekcyjny, trening wytrzymałościowo-siłowy, zajęcia relaksacyjne, program rozwoju ruchowego i aktywizacji układu nerwowego metodą Dennisona, ćwiczenia metodą Ruchu Rozwijającego W.Shelborne, kinezjologia, gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe.
Przez kilka miesięcy w roku wyjeżdżamy raz w tygodniu na pobliską pływalnię w Lesznie, gdzie oprócz zabaw na zjeżdżalni i relaksu w jaccuzi oswajamy się z wodą na płytkim torze, ćwiczymy tam i uczymy się elementarnego pływania. W miarę możliwości jeździmy także na kręgielnię.